Welke symptomen heb je bij een vitaminetekort?

Welke symptomen heb je bij een vitaminetekort?

19/10/2018

Veel mensen kampen zonder het te weten met een vitaminetekort. Dat kan zich uiten in klachten als vermoeidheid, slapeloosheid, lusteloosheid of concentratiestoornissen.

Bij een vitaminetekort heeft je lichaam een gebrek aan bepaalde essentiële voedingsstoffen. Hierdoor functioneert het niet naar behoren. Het is belangrijk om een vitaminetekort tijdig aan te pakken, aangezien een langdurig vitaminegebrek tot specifieke ziektes kan leiden. Lees daarom snel verder en ontdek hoe je de symptomen kunt herkennen.

Vitamine A

Heb je last van dof haar, een droge huid of een verminderde weerstand? Dan heb je mogelijk last van een Vitamine A-gebrek. Een langdurig tekort aan vitamine A kan leiden tot nachtblindheid.

Vitamine B

Vitamine B is een verzamelnaam voor acht wateroplosbare vitamines die een belangrijke rol spelen in de cellulaire stofwisseling.

  • Een gebrek aan vitamine B1 kan leiden tot afwijkingen aan hart– en zenuwstelstel.

  • Bij een tekort aan vitamine B2 kun je last krijgen van droge lippen en een schilferige huid.

  • Een tekort aan vitamine B3 komt weinig voor, maar uit zich in vermoeidheid, huiduitslag en -ontstekingen.

  • Een gebrek aan vitamine B5 komt enkel voor bij ernstige ondervoeding. Hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid zijn de symptomen.

  • Een tekort aan vitamine B6 wordt vooral vastgesteld bij ouderen en mensen met veel stress. De symptomen zijn slapeloosheid, huidafwijkingen, verwardheid, zenuwaandoeningen, een verminderde weerstand en depressie.

  • Omdat vitamine B8 in veel voedingsmiddelen zit, komt een tekort amper voor. De symptomen van een vitamine B8-gebrek zijn spierpijn, bloedarmoede, vermoeidheid, depressie en huidafwijkingen.

  • Een vitamine B11-gebrek duikt hoofdzakelijk op bij mensen die weinig fruit en groenten eten. De symptomen zijn vermoeidheid, bloedarmoede en afwijkingen bij de geboorte.

  • Een tekort aan vitamine B12 komt vooral voor onder vegetariërs, veganisten of mensen die tijdelijk geen dierlijke producten gebruiken. Vermoeidheid, ademnood en een gebrek aan eetlust kunnen wijzen op een B12-tekort.

Vitamine C

Vitamine C is een van de belangrijkste vitamines voor het immuunsysteem. Bij een tekort kun je last hebben van slapeloosheid, vermoeidheid, een verminderde weerstand en reumatische klachten. Ook bloedend tandvlees, een trage wondgenezing en scheurbuik kunnen het gevolg zijn.

Vitamine D

Kinderen en ouderen vormen samen de grootste risicogroep als het gaat om een vitamine D-tekort. Bij kinderen kan het zich uiten in de Engelse ziekte. Bij ouderen neemt de kans op botontkalking toe. Bij ernstige tekorten kunnen ook spierzwakten of -krampen optreden. Kinderen en ouderen zijn daarom gebaat bij extra vitamine D.

Vitamine E

Een vitamine E-gebrek komt bijna uitsluitend voor bij mensen met een verstoorde voedselopname. Hersenschade en klachten als bloedarmoede kunnen het gevolg zijn. Ook te vroeg geboren baby's lopen een risico doordat hun spijsverteringskanaal nog niet voldoende is ontwikkeld. Baby's met een vitamine E-tekort hebben een verhoogde kans op bloedarmoede, oedeem en een verhoging van het aantal bloedplaatjes.

Vitamine K

Vitamine K is essentieel voor de bloedstolling bij pasgeboren baby's. Bij een tekort kunnen er bloedingen optreden. Om dit te voorkomen krijgen baby's vaak direct na de geboorte vitamine K toegediend. Een vitamine K-gebrek kan leiden tot glutenintolerantie, een ontsteking aan de dikke darm of ernstige en aanhoudende diarree.

Het vitaminetekort bestrijden met voedingssupplementen

Het is een veelgestelde vraag: is het zinvol om vitaminesupplementen te slikken? Of is een teveel aan vitamines juist schadelijk? Uit onderzoek van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu blijkt dat een groot deel van de Nederlanders de dagelijks aanbevolen hoeveelheden vitamines en mineralen niet haalt. Te verwachten is dat dit voor de Belgische bevolking nauwelijks anders zal zijn. Twee redenen waarom veel mensen te weinig vitamines binnenkrijgen:

  • Slechts weinig mensen halen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente, fruit en vis.
  • Onze westerse voeding bevat veelal onvoldoende vitamines en mineralen.

Naast een gezond voedingspatroon kan het daarom verstandig zijn om eventuele tekorten aan te vullen met voedingssupplementen.